Vážené divačky, vážení diváci,

Divadlo Archa se od ledna 2024 proměnilo na ARCHA+, multifunkční kulturní prostor otevřený spolupráci s mnoha partnery a s vlastní tvorbou pro nastupující generaci.

Více na www.archa-plus.cz

Ondřej Hrab a Jana Svobodová ve své tvůrčí činnosti pokračují v nově založené organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla, z.ú.

Více na www.archadoku.cz

Vážíme si vašeho soukromí

My a naši digitální partneři používáme na této webové stránce soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o těch následujících můžete rozhodnout sami.

Nastavení
Odmítnout vše
Přijmout vše

Nezbytné/funkční

Jedná se o nezbytné cookies, bez kterých by nebylo možné stránky reálně provozovat. Zahrnují např. cookies pro ukládání zvolených nastavení či zapamatování přihlášení.

Vždy aktivní

Analytické

Tyto cookies se používají k měření a analýze návštěvnosti našich webových stránek (množství návštěvníků, zobrazené stránky, průměrná doba prohlížení atd.). Souhlasem nám umožníte získat data o tom, jak naše stránky užíváte.


Marketingové

Používají se pro účely reklam zobrazovaných na webových stránkách třetích stran, včetně sociálních sítí a kontextové reklamy. Jsou přizpůsobeny vašim preferencím a pomáhají nám měřit účinnost našich reklamních kampaní. Pokud je deaktivujete, bude se vám při procházení internetu i nadále zobrazovat reklama, ale nebude vám přizpůsobená na míru a bude pro vás méně relevantní.


Uložit nastavení
Přijmout vše

4 + 4 DNY V POHYBU: Tutto brucia

MOTUS (ITA)

Italsky s anglickými a českými titulky.

Středa 12. 10. 2022
20:00
75 minut
velký sál

Předprodej vstupenek: Divadlo Archa a GoOut.cz


Oplakávám syny zemřelé ve válce,
zotročené ženy,
ztracenou svobodu,
ach, milované bytosti, navraťte se, přijďte a odveďte nás odsud!

Tato slova propletená s hudbou a textem od R.Y.F. (Francesky Morello) zašeptá Silvia/Hekabé, Stefania protne vzduch masivním nožem a srpem, jak se to dělávalo při zapomenutých smutečních rituálech v jižní Evropě. Tento obraz je snad dostatečným pozváním ke vstupu do Tutto brucia (Vše hoří), inscenace inspirované Eurípidovými Trójankami a využívající slova J. P. Sartra, Judith Butler, Ernesta de Martina, Eduarda Viveirose de Castry, NoViolet Bulawayo a Donny Haraway. 

Před třemi lety nadchl pražské publikum nejpopulárnější italský divadelní soubor Motus se svou celosvětově úspěšnou inscenací MDLSX. Letos se výjimečná herečka, tanečnice, DJka a modelka italské značky Gucci Silvia Calderoni vrací na pódium pražské Archy s tragédií Tutto brucia (Vše hoří), jež je stejně současná jako temná, tentokrát spolu s tanečnicí Stefanií Tansini a R.Y.F. (Francescou Morello), která k inscenaci inspirované Eurípidovými Trójankami poskytne hudební doprovod. Vše začíná koncem: na vyprahlé půdě právě padlého města Ílion oplakávají trojské ženy mrtvé z řad svých nejbližších a očekávají, že se v blízké budoucnosti stanou válečnou kořistí a otrokyněmi. V kontextu humanitární katastrofy ve středomořském regionu, klimatických změn a globální pandemie je agónii Trójanek nevyhnutelně nutné chápat jako politickou obžalobu současnosti.

Nářek se šíří přes čerň Středozemního moře, které je stejně jako nyní dějištěm dobyvatelských výpadů koloniální Evropy, migrace a vytváření diaspor. Z trosek prázdného, pokřiveného prostoru zakrytého popelem a těly mořských netvorů se rodí otázka radikální zranitelnosti. Polámané Hekubino tělo, prorocká slova Kassandřina, strašidelný křik Polyxenin, vzývání mrtvých z úst Andromaché, násilí spáchané na Heleně a nejkřehčí, bezbranné tělo dítěte, Astyanaxe, dávají hlas těm nejzranitelnějším a nejméně chráněným. Přízraky dotírají na ně i na nás. Truchlení se nyní více než kdykoli předtím jeví jako politikum. Na životech koho záleží? Jaký život stojí za to, aby byl oplakáván? Protagonisté procházejí hmatatelnou proměnou skrze bolest a stávají se někým jiným než sami sebou: nestvůrami, kameny, tekoucí vodou – a zpracovávají utrpěné násilí. Jejich metamorfóza je otevírá jiným možným formám. A přepisuje svět budoucnosti. Protože konec světa je pouze koncem jednoho z možných světů.

Soubor Motus založili historik ekonomie Enrico Casagrande a socioložka Daniela Nicolò v roce 1991. Na scénu vtrhli v devadesátých letech s představeními, která využívala fyzický i emoční účinek a vždy předjímala a popisovala některé z nejkrutějších rozporů současnosti. Profil Motusu má řadu charakteristik: umělecká interdisciplinarita, překonávání hranic mezi uměleckými a společenskovědními obory, výzkum na poli nových technologií, nomádství, spolupráce s umělci nejrůznějších kulturních kořenů, inkluze… Ruku v ruce s divadelní tvorbou soubor vždy rozvíjel intenzivní program veřejných mítinků, workshopů, přednášek či seminářů, a to nejen na italských a světových univerzitách, ale i na mezioborových festivalech.

Motus je držitelem mnoha světových ocenění a uznání: hned třikrát například obdrželi hlavní italskou divadelní cenu Ubu. Hráli po celém světě a několikrát vystupovali na významných světových festivalech (Under the Radar v New Yorku, Festival TransAmériques v Montréalu, PuSh Festival ve Vancouveru, Santiago a Mil v Chile, FIBA: Festival Internacional de Buenos Aires, Adelaide Festival v Austrálii nebo Taipei Arts Festival na Tchaj-wanu). V roce 2021 Motus získal prestižní Cenu kritiků udělovanou Associazione Nazionale dei Critici di Teatro.

Kredity

Ideový koncept a režie: Daniela Nicolò a Enrico Casagrande se Silvia Calderoni, Stefania Tansini a  R.Y.F. (Francesca Morello)
Účinkují: Silvia Calderoni, Stefania Tansini a R.Y.F. (Francesca Morello) – písně a živá hudba
Texty: Ilenia Caleo a R.Y.F. (Francesca Morello) 
Dramaturgický výzkum: Ilenia Caleo 
Editace textů a titulky: Daniela Nicolò
Překlad: Marta Lovato
Světelný design: Simona Gallo
Zvukové efekty: Demetrio Cecchitelli
Zvukový design živě: Enrico Casagrande
Zvuk: Martina Ciavatta
Technická asistence: Francesco Zanuccoli
Scénografie: _vvxxii
Video a grafika: Vladimir Bertozzi
Produkce: Francesca Raimondi
Organizace a logistika: Shaila Chenet
Secretariat Ilaria Depari
Komunikace: Isabella Cruciani
PR: Marta Lovato
Mezinárodní tour: Lisa Gilardino
Press: comunicattive.it
Produkce: Motus and Teatro di Roma – Teatro Nazionale with Kunstencentrum VIERNULVIER (BE) 
Za rezidenční podpory: L’arboreto – Teatro Dimora | La Corte Ospitale ::: Centro di Residenza Emilia-Romagna and Santarcangelo dei Teatri ve spolupráci AMAT and Comune di Fabriano 
Za podpory: MiC, Regione Emilia-Romagna
Poděkování: HĒI black fashion, Gruppo IVAS

4 + 4 dny v pohybu
27. mezinárodní festival současného umění, Praha
https://ctyridny.cz/

MOTUS (Itálie): Vše hoří / Tutto brucia MOTUS – Vše hoří / Tutto brucia MOTUS – Vše hoří / Tutto brucia MOTUS – Vše hoří / Tutto brucia MOTUS – Vše hoří / Tutto brucia MOTUS – Vše hoří / Tutto brucia

Připravujeme