HaDivadlo v Arše: Moravský kras
HaDivadlo / Peter Gonda
Beseda s tvůrci po skončení představení.
Pátek
19. 5. 2023
20:00
velký sál
Předprodej vstupenek: Divadlo Archa a GoOut.cz
Existuje ještě vůbec divočina? Autorská inscenace Petera Gondy o nejasné hranici mezi netknutou přírodou a tím, co si do ní lidstvo projektuje.
Moravský kras je uzákoněný jako chráněná krajinná oblast, ohraničené, vymezené a korigované území. Je také záznamníkem tisíců let lidské činnosti: v jeskyni Kůlna byl doložen pobyt člověka neandrtálského z doby před 120 000 lety, poblíž Stránské skály se postupně rozrůstalo osídlení dnes známé jako Brno.
Komu patří paměť, kterou jsme uložili do hlubin ponorné řeky Punkvy? Nerostné bohatství poznamenala těžba a průmyslová tradice, z lesů se naopak stalo projekční plátno městských snů o přírodě, do které lze zavítat na oddechovou návštěvu. Adamov a Blansko. Lokální folklór, mýty a příběhy. Scénický experiment, který se pokouší uchopit krajinnou oblast jako námět pro divadlo. Co se stane s Moravským krasem, až z planety zmizí člověk?
Sezona 48: Blízkost
www.hadivadlo.cz
Beseda s tvůrci po skončení představení.
Kolektiv HaDivadla je zvyklý hodně debatovat. Besedami po představeních již několikátou sezonu provází tým lektorů. Možnost propojit dojmy a dotazy publika s energií herců a tvůrců nabídne HaDivadlo i na pražském hostování.
Peter Gonda
Divadelní režisér, audiovizuální umělec, VJ, programátor. Narozen 1983. Vystudoval informatiku v Bratislavě a Katedru alternativního a loutkového divadla DAMU. V minulosti působil jako rozhlasový redaktor (Radio Wave), spoluzaložil projekt Easterndaze mapující východoevropskou hudební alternativní scénu a label Baba Vanga vydávající experimentální elektronickou hudbu. V Praze je součástí audiovizuálního improvizačního tělesa Kolektiv. Ve své divadelní práci se zaměřuje na testování postdramatických inscenačních forem, často ve spolupráci s neherci (v letech 2014–2015 např. vytvořil sérii projektů spolu s pacienty léčebny v Bohnicích). Mezi jeho poslední práce patří inscenace OK Carbon (2021, Alfréd ve dvoře) založená na komunikaci s programy umělé inteligence, nebo scénický koncert Šest příběhů o vzniku a zániku (2019).
Matěj Sýkora
Divadelní a filmový scénograf postmoderního a imaginativního gesta. Patří k autorskému kolektivu D’epog a Lucii Repašské, pravidelně spolupracoval s Janem Kačenou, dále s Peterem Gondou, Vojtěchem Bártou či Ewou Zembok zejména na nezávislé scéně. Spoluvytvořil také inscenace v HaDivadle (K antropocénu, Čevengur, Moby Dick), Huse na provázku a projekty CEDu. Za scénografii k inscenaci Schillerových Loupežníků (2021) pro Teatrul Tomcsa Sándor získal nominaci na rumunskou národní divadelní cenu. Podílel se na scénografii filmů např. Olma Omerzu, působí také v nepravidelných hudebních kolektivech. Od roku 2022 je také pedagogem scénografie na Divadelní fakultě JAMU.
Jonatán Pastirčák
Hudební producent, skladatel, zvukový inženýr. Studoval na SAE Insitute v Londýně. Poprvé se hudebně prosadil v devíti letech, kdy spolu se svým vrstevníkem Adamom Matejom založil skupinu Tucan. Je autorem elektronických a elektroakustických hudebních děl: jako duo Ink Midget & Pjoni získal ocenění Radio Head Award (2011, 2012), byl součástí improvizačních uskupení Veni Academy a Musica False Et Ficta. Spolupracoval např. s Jánem Šickem nebo Katarziou. Vystupoval dosud v Německu, Polsku, Norsku, Británii či na Ukrajině. Pravidelně skládá hudbu k divadelním či tanečním inscenacím (Skrat, Trakt), spolupodílel se na audiovizuálních instalacích a performancích (Plain, uvedená v rámci Pioneer Works v New Yorku). Mezi jeho filmové hudební spolupráce patří oceňované dokumenty Mečiar (2017), V síti (2020) a Čiary (2022), nebo hraná díla Špína (2017) a Arvéd (2022).
Michal Kindernay
Umělec, kurátor a pedagog. Jeho audiovizuální instalace propojují oblasti a nástroje umění, technologie a vědy. Často se dotýká témat ekologie a skrze aplikování technologických přístupů ve vztahu k přírodě reflektuje problematiku environmentálních otázek. Jeho práce zahrnují videoperformance a interaktivní instalace, intermediální a dokumentární projekty a hudební zvukové kompozice. Je spoluzakladatelem umělecké organizace yo-yo, iniciátorem projektu RurArtMap, byl členem kolektivu galerie Školská 28. Jako pedagog působí v rámci nového magisterského programu na Prague College, externě v Centru audiovizuálních studií FAMU v Praze. Jako umělec i organizátor se účastnil řady mezinárodních výstav, výtvarných, hudebních, divadelních a filmových projektů.
Kredity
Premiéra:
28. dubna 2023, HaDivadlo, Brno
Autoři: Peter Gonda a kolektiv
Režie: Peter Gonda
Dramaturgie: Anna Prstková
Scéna: Matěj Sýkora
Kostýmy: Tereza Jančová
Hudba: Jonatán Pastirčák
Video: Michal Kindernay
Asistentka režie: Jana Vaverková
Rešerše: Martin Tilšar
Obsazení:
Cyril Drozda
Radim Chyba
Táňa Malíková
Magdalena Straková