Jan Mocek představuje Virtual Ritual
Originální „gamingová“ performance přivádí diváky do paralelního světa online videoher, do kterých se každý den po celém světě logují miliony lidí.![Jan Mocek – Virtual Ritual](/images/Virtual-Ritual-09-29-02-WEB-EDIT.jpg)
Virtuální města slouží jako dočasná hřiště pro komunity gamerů vytvářejících paralelní společnost, v níž se virtuální prolíná s reálným. Urbanista Osamu Okamura, YouTuber Atlet, Fotografka Adéla Vosičková a virtuální Avatar – čtyři performeři, čtyři strategie, čtyři způsoby, jak přežít a zároveň vytvořit portrét digitálního města a jeho obyvatel. Jaké ideologie, předobrazy, hierarchie je formují? Jakým způsobem mění herní průmysl svět kolem nás?
O čem je vaše nové představení?
V projektu objevujeme fenomén virtuálních měst, ve kterých se odehrávají populární videohry. Na takových digitálních platformách se potkávají a spolu komunikují denně miliony lidí z celého světa, takže je to svým způsobem nový společenský prostor, nové město, ve kterém platí jiná pravidla než v tom reálném. Máme čtyři performery: Urbanistu, YouTubera, Fotografku a AI, s jejichž pomocí vyrazíme otestovat potenciál digitálního města.
Kterými třemi slovy byste ho popsal?
Helikoptéra, melee, deathmatching.
Co vás na tomto projektu nejvíc vzrušuje?
Zajímá mě hledat spojitosti mezi virtuálním a reálným. Často se setkávám s názorem, že videohry jsou jenom zábava pro děti nebo že je to únik před realitou. Herní průmysl ale v posledních letech vyrostl takovým způsobem, že začal měnit způsob, jakým se bavíme, jak spolu komunikujeme a kde se setkáváme. Virtuální a reálné už nelze oddělovat, jedno zasahuje do druhého a obojí je třeba brát vážně.
Proč by se na představení měl divák přijít podívat?
Performance může inspirovat lidi, kteří nerozumí počítačovým hrám nebo youtuberingu a považují je za něco generačně vzdáleného. Stejně tak může změnit perspektivu divákům, kteří naopak rozumí a přišli se do divadla podívat na svého oblíbeného youtubera.
rozhovor pro Archa.noviny 9/10 2019